Parafia Podwyższenia Krzyża Świętego

Wodzisław Śląski - ZAWADA

Aktualizacja: 25 września 2010

Pielgrzymka do Krakowa i Wieliczki - 11 września 2010r

11 września wczesnym rankiem, po modlitwie i błogosławieństwie, którego udzielił nam na drogę nasz ksiądz proboszcz Roman Imiołczyk, z parkingu przy szkole wyruszyły dwa autobusy z pielgrzymami.Przy niezbyt sprzyjającej aurze, pełni radości i zapału, zmierzaliśmy do głównego celu naszej podróży – kościoła Św. Stanisława na Skałce.

Po dotarciu do Krakowa i przejściu kilkuset metrów oczom naszym ukazał się otoczony murami zespół klasztorno-kościelny, wpisany w krakowskie osiedle. To właśnie tutaj, w miejscu męczeństwa św. Stanisława-głównego patrona Polski, o godzinie dziewiątej została odprawiona msza święta, której przewodniczył nasz były ksiądz proboszcz A. Nowara. W związku z tym, iż w tym dniu w naszej parafii miały miejsce trzy msze i pogrzeb, nasz ksiądz proboszcz nie miał możliwości uczestnictwa w naszej pielgrzymce a za jego aprobatą uczynił to właśnie ksiądz Andrzej. Intencja tej mszy była sprawowana za nas pielgrzymów oraz naszą zawadzką parafię. Po mszy ojciec Paulin przybliżył nam historię powstania sanktuarium i kultu św. Stanisława, a następnie oprowadził nas po kryptach zasłużonych polaków znajdujących się pod kościołem. Spoczywają tu między innymi Jan Długosz, Adam Asnyk, Stanisław Wyspiański. Ostatni pochówek na Skałce miał miejsce w 2004 roku-był to pogrzeb Czesława Miłosza.

Po zakończeniu zwiedzania Skałki był czas wolny na indywidualne spacery po Krakowie. Następnym etapem naszej pielgrzymki była Wieliczka, gdzie pod okiem przewodników zwiedzaliśmy kopalnie soli. Krętymi schodami szybu Daniłowicza zeszliśmy na poziom pierwszy, na głębokość 64 metry, pokonując 378 stopni. Jedną z większych atrakcji na tej głębokości była komora Mikołaja Kopernika. W niej to właśnie znajduje się ogromna rzeźba naszego astronoma wykonana z soli w 500 rocznicę jego urodzin. Po przejściu kolejnych komór udaliśmy się na poziom II, gdzie znajduje się najokazalsza i najbogatsza w swej formie podziemna świątynia- kaplica św. Kingi. Na ścianach tejże kaplicy znajdują się piękne płaskorzeźby, przedstawiające życie Jezusa od momentu narodzenia do zmartwychwstania. Bardzo duże wrażenie robi płaskorzeźba przedstawiająca ostatnią wieczerzę, wykonaną przez A. Wyrodka, na wzór słynnego fresku Leonarda da Vinci. Na poziomie trzecim, na głębokości 135 metrów, znajduje się kaplica św. Jana zwana również kaplicą Świętego Krzyża. Najcenniejszym zabytkiem tejże kaplicy jest figura Chrystusa ukrzyżowanego z osiemnastego wieku. Po długiej i wyczerpującej wędrówce wyrobiskami kopalni, udaliśmy się na podszybie szybu Daniłowicza, skąd wyjechaliśmy na powierzchnię czteropiętrową windą, poruszającą się z prędkością czterech metrów na sekundę.

Pełni wrażeń i nieco zmęczeni wyruszyliśmy w drogę powrotną.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za wytrwałość i wspaniałą atmosferę.